دوشنبه، فروردین ۱۵، ۱۳۹۰

چرا جنگ در لیبی

 

    اینکه مردم یک کشور تحت سلطه نظام دیکتاتوری بر چنان نظامی قیام کنند امریست بسیار طبیعی . با وجود این امروزه مردم راضی نیستند با به راه انداختن جنگ خانمانسوز داخلی چنین رژیمهایی را ساقط کنند . چرا که راههای منطقی تر و حرکات مردمی آسانتری وجود دارد که به این هدف برسند . همانگونه که در ابتدای حرکت مردمی در لیبی در مورد سوء استفاده قدرتهای سلطه گر از وضعیت لیبی نوشتم ، این دخالت دیگران بود که منجر به راه انداختن جنگ داخلی شد و هم رژیم قذافی و هم مردم به ستوه آمده از حکومت او را بازیچه دست خود قرار دادند .

    اکنون دیگر کنترل اوضاع از دست مردم لیبی و قذافی خارج شده است . و قذافی هم فاقد آن عقل و شعوریست که بخاطر جلوگیری از خونریزی بیشتر و تخریب کشور دل از حکومت بکند . و چه بسا اگر بخواهد هم نفوذیان دربار ، که در چنین حکومتهایی کم نیستند ، او را به سویی میبرند که مورد نظر سلطه گران است . آنچه مورد نظر قدرتهای سلطه جوست همان است که در عراق اتفاق افتاد . یعنی ویران کردن زیرساختهای کشور و به مصرف رساندن کلیه ادوات نظامی که طی سالها با پول نفت به آنان فروخته شده و ایجاد زمینه برای به حکومت رساندن افرادی دیگر که تامین کننده منافع آتی آنان باشد . با چنین کاری هم آنچه را که در این گیرودار هزینه کرده اند از ثروت لیبی برداشت خواهند کرد و هم تا سالیان دراز لیبی را بازار بسیار سود آوری برای تجارت خود خواهند کرد و در این میان مردم لیبی هستند که باید کشته شوند و سالهای دیگر با بدبختی زندگی کنند .

    آنچه در حال حاضر در لیبی می گذرد هیچگونه توجیه منطقی ندارد . اگر غرب میخواست به مردم لیبی در ساقط کردن قذافی کمک کند راههای دیگری غیر از لشگرکسی و بمباران لیبی داشت . لیکن این رویه آنان نیست که بخواهند به نفع مردم کشورها عمل کنند . این مطامع اقتصادی زورمداران است که میتواند پرده از روی چهره دموکرات و ظاهرا موجهی چون اوباما هم بردارد و همان کاری را انجام دهد که خود او با دست آویزی به مخالفت با مشابه آن به قدرت رسید . البته با روشی جدید و توجیهاتی که  در ساختن آن خبره اند .

    این دنیای وحشی کی میتواند چنین لکه های ننگی را از چهره خود پاک کند ؟! مردمی هم که این وحشیان را به قدرت میرسانند یا نسبت به این بازیهای شرمگین جاهلند و یا منافع خود را در آن می بینند و یا همراه سایر مردم دنیا متوحش نظاره گر چنین اقدامات وحشیانه در دنیای خود هستند . ما مردم دنیا را چه شده است که چنین بی تفاوت نظاره گر چنین اقدامات وحشیانه هستیم و متوحش از آثار منفی آن بر زندگی خود ، هیچگونه عکس العملی در مقابل این همه بی عدالتیها نشان نمیدهیم ؟!

    تلخ تر اینکه نه مردمان استبداد زده و نه مستبدین از این وقایع درس می گیرند و حاضر نیستند با اصلاح امور خود بدست و تدبیر جمعی خود زمینه دخالتهای خارجی را در کشورهای خود از بین ببرند!    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر